Zie uitdagingen als kansen! - Reisverslag uit Karlsruhe, Duitsland van Anka Visser - WaarBenJij.nu Zie uitdagingen als kansen! - Reisverslag uit Karlsruhe, Duitsland van Anka Visser - WaarBenJij.nu

Zie uitdagingen als kansen!

Blijf op de hoogte en volg Anka

18 April 2015 | Duitsland, Karlsruhe

Hallo allemaal,

Hier weer even een update uit Karlsruhe, nu mijn eerste collegeweek achter de rug is. Op dit moment laat mijn gevoel voor dagen mij in de steek, heb helemaal niet meer het gevoel dat het nu dus weekend is. Het voelt hier af en toe nog een beetje als vakantie :)

Over de maandag heb ik jullie in het vorige bericht al het één en ander verteld, dus ga ik verder met de dinsdag. Ook vandaag heb ik weer een college gevolg, deze begon dus ook gewoon pas om kwart over twee! De naam van dit college is: "Ottfried Preußlers Krabat, Fantastisches und Unheimliches in der Jugendliteratur", dit zegt de meeste van jullie waarschijnlijk niet zoveel. Krabat is een boek voor jongeren, op de NHL hebben we de verfilming van dit boek gekeken. Dit was het eerste college waarin de docent zichzelf voorstelde en wat over zijn loopbaan vertelde. Het was een interessant college, met vooral een erg flexibele docent!

Toen was het gewoon alweer woensdag en waren we bijna alweer op de helft van onze collegeweek, er stonden vandaag drie verschillende colleges op het programma. De wekker ging dit keer een stuk eerder, mijn eerste college begon vandaag al om half negen namelijk! We begonnen met "Deutsch als Fremdsprache - Fortgeschrittene", bij dit vak gaat het om de grammatica, uitspraak en alles wat er verder komt kijken bij een taal. Dit vak is speciaal voor studenten uit het buitenland, dus we hebben eindelijk ook wat andere Erasmusstudenten leren kennen. Ik heb me op een gegeven moment gevraagd of ik echt bij de cursus voor Fortgeschrittene, dus gevorderde was.... we hadden het namelijk over voorzetsels en welke voorzetsels dan welke naamval krijgen. In Nederland krijg je dit al op de middelbare school en de afgelopen 2,5 jaar hebben we daar ook al genoeg aandacht aan besteed, we moeten dit college echter verplicht volgen dus het is nu meer een herhaling. Eigenlijk ook wel prima :P Het tweede college vandaag had de naam "Sprachliches und mediales Lernen und Lehren", hier gaat het om de didactische modellen die bij een les ten grondslag liggen met andere woorden op basis van welke theorie de les gebaseerd is. Ik moet zeggen dat ik het een interessant vak vond, voor het eerst zaten we in een iets grotere collegezaal. Na dit tweede college hadden we wat tijd over om lekker te chillen in de zon! Dat was trouwens ook echt wel nodig, want de thermometer gaf ongeveer 27 graden aan :) Na lekker te hebben genoten in de zon en zelfs al een beetje verkleurd te zijn, was het dan tijd voor het laatste college "Deutsch als Zweitsprache". Op onze weg naar dit college ging er opa (lees 65 plus :P) op een skatebord langs met felgekleurde nike gympen aan zijn voeten, wat hebben Anja en ik ons kapot gelachen! Na dit lollige moment was het dan tijd voor het college, het lijkt een beetje op een vak dat wij op de NHL ook al gehad hebben. Het gaat bij dit vak op de manier waarop je een tal verwerft en op welke manieren dat allemaal kan. Wederom vond ik ook dit weer een interessant vak! :)

Mijn huisgenoten hadden mij gevraagd of ik 's avonds zin had om mee te gaan bbq, aangezien het toch van dat super chille weer was. Ik had met ze afgesproken op Europaplatz, na een korte stop bij de Penny (dat is dus een supermarkt) kwamen we aan op onze bestemming. Ik had me echt voorgesteld, een tuin met daarin een bbq...(jullie misschien ook wel), maar dat was het dus niet. Het was een mini balkonnetje met daarop een bbq. In het begin was het een beetje ongemakkelijk, er waren eerst alleen nog maar jongens en ik geloof dat ze een poging deden om te kijken met hoeveel man ze op het balkon konden gaan staan :P Later kwamen er ook nog wat vrouwen/meisjes binnen en heb ik daar gezellig mee kunnen kletsen, terwijl de jongens voetbal keken (Bayern München-Porto geloof ik). Het was een super gezellige avond en ik heb weer veel nieuwe mensen leren kennen!

En daar was hij dan, de donderdag. Ik heb volgens mij echt perfecte vakken uitgekozen, ook vandaag begon mijn eerste college om kwart over twee :P Als eerste stond er op het programma "Wortarten", eigenlijk zouden we ergens anders naartoe gaan maar we hebben in de laatste tien minuten toch besloten hier naartoe te gaan. Bij dit college gaat het om woordsoorten, ken je vast wel uit het Nederlands: werkwoord, bijvoeglijke naamwoorden etc. Het is geen college waar ik tijdens mijn stage heel veel mee kan, maar meer om mijn eigen Duits te verbeteren :) Maar er stond vandaag nog een vak op het programma "Mündliche und schriftlich Kommunikation", toevallig werd dit vak door dezelfde Professor gegeven als "Wortarten". Hierbij gaat het om hoe wij communiceren en wat het verschil is tussen schrijven en spreken. Het klinkt geloof ik ondertussen een beetje eentonig maar ik vond ook dit een super interessant en leuk vak!

Voor dat ik het wist, waar hij daar, de vrijdag. Ook vandaag stond er weer een college op het programma "Fachsprache Deutsch für Studium und Berufspraxis". Dit is een beetje een algemeen vak, die vooral gericht is op het verbeteren van mijn Duits. Hoe schrijf je een zakelijke brief, hoe lees je krantenartikelen, hoe houd je een presentatie en hoe doe je een sollicitatiegesprek. Natuurlijk worden er nog veel meer dingen besproken, maar dit is even om jullie een idee te geven :P Dat was hem dan het laatste college, nu kwam de volgende stap het kiezen van de vakken. In totaal hebben we negen vakken gevolgd, we hoeven er uiteindelijk maar vijf te volgen van de NHL. Toch vond ik sommige vakken zo leuk en interessant dat ik eigenlijk niet kan kiezen, heb je dat weer :P Ik heb daarom maar besloten om in totaal zeven vakken te gaan volgen hier, voor een aantal vakken hoef je verder niets te doen. Alleen aanwezig zijn en in het college meedoen. Over meedoen in het college, de vorige keer heb ik jullie al verteld over dat merkwaardige kloppen op de tafel, wat dus wel een soort van applaus is voor de docent waar ik nu zelf ook gewoon aan mee doe!

En nu is het zaterdag, het weekend is dan officieel begonnen. Zoals ik aan het begin ook al zei, ik heb dus helemaal niet het gevoel dat het weekend is. Mijn huisgenoten zijn wel weg naar hun ouders, dus heb lekker het huis voor mij alleen :) Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het afmaken van verslagen voor de NHL (ja helaas nog steeds), hoop dat ik één van de verslagen dit weekend af kan hebben.

Zo vind het wel weer genoeg voor nu. Ik merk dat ik steeds meer mijn draai begin te vinden hier in deze toch wel grote stad. Het begint steeds meer als thuis te voelen. Het is nog wel een beetje gek dat je nog niet zoveel mensen kent waarmee je kunt afspreken, maar dat komt vast nog wel! Er zijn ondertussen gewoon al twee weken voorbij, wat gaat de tijd toch snel!!

Bis zum nächsten Mal :)

  • 18 April 2015 - 22:58

    Lisa:

    Leuk Ank! Wow, al 27 graden, heftig wel! Ik zou graag even ruilen ;). Heel veel succes en plezier daar, en even snel een weekendje prikken dat we kunnen afspreken! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anka

Actief sinds 20 Feb. 2015
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 6847

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 01 Augustus 2015

Karlsruhe

Landen bezocht: